HUNGER GAMES: A RECREATION OF THE GRAECO-LATIN CIVILIZATION AND ITS IDEOLOGICAL AND SOCIAL FISSURES
LOS JUEGOS DEL HAMBRE: UNA RECREACIÓN DEL MUNDO GRECOLATINO Y SUS FISURAS IDEOLÓGICAS Y SOCIALES
Show authors biography
The purpose of this article is to identify and analyze how Suzann Collins in The Hunger Games articulates elements and themes of the Graeco-Latin civilisation and the myth of the Minotaur to raise matters of a post-apocalyptic world where are displayed topics as: injustice; lack of freedom of the individual; child exploitation; the danger totalitarian governments represent; the manipulation of mass media as means of indoctrination; the use of technology as means of social control; massive trash TV consumption; excessive care about appearance; genetic manipulation; the use of fear strategies that lead to social control; the internalization of individualism to achieve the division of population; obscurantism and ignorance that prevent any consideration or discussion about the government decisions.
Article visits 406 | PDF visits 138
Downloads
Apolodoro (1985). Biblioteca. (Traducción de Margarita Rodríguez de Sepúlveda). Madrid: Gredos.
Bernabé, A., & Alii. (1991). Teseo y la Copa de Aison (2a ed.). Madrid: Clásicas.
Bernárdez Rodal, A. (2012). Modelos de Mujeres Fálicas del Postfeminismo Mediático: una Aproximación a Milenium, Avatar y los Juegos del Hambre. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura (47), 91-112. Recuperado de http://eprints.ucm.es/22899/1/mujeres_falicas_postfeminismo_analisi.pdf
Boekhoff, H., y Winzer, F. (1966). Hitoria de la Cultura Occidental. Barcelona: Labor.
Bonnefoy, Y. (2001). Diccionario de Mitologías: Grecia. Barcelona: Referencias/Destino.
Borges, J. L. (1971). La Casa de Asterión. En El Aleph. Madrid: Alianza Editorial.
Catulo (1997). Poesías: «Carmen LXIV». (Edición bilingüe. Texto revisado y traducido por Miguel DolÇ). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Claude, C. (1990). Thésée el l’imaginaire athénien: Légende et Culte en Grèce Antique. Lausanne: Payot.
Collins, S. (2008). Los Juegos del Hambre. Barcelona: RBA. Molino.
Collins, S. (2009). En LLamas. Barcelona: RBA. Molino.
Collins, S. (2010). Sinsajo. Barcelona: RBA. Molino.
Frankel, V. E. (2012). Katniss the Cattail: An Unauthorized Guide to Names and Symbols in Suzanne Collins’ The Hunger Games. Lit Crit.
García Gual, C. (2006). Introducción a la Mitología Griega y Romana. Madrid: Alianza.
García Jurado, F. (2016). Fundamentos para un Diccionario Hispánico. Nova Tellus, 34(2), 119-133. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=59150502005
Gracía Jurado, F. (2015). Tradición frente a Recepción Clásica: Historia frente Estética, Autor frente a Lector. Nova Tellus, 33(1), 9-37. Recuperado de https://revistas-filologicas.unam.mx/nouatellus/index.php/nt/issue/view/42/showToc
Graves, R. (2007). Los Mitos Griegos I. Madrid: Alianza.
Grimal, P. (1981). Diccionario de Mitología Griega y Romana. Barcelona: Paídos.
Hernández Henríquez, M. M. (22 de 01 de 2010). Nueva Lectura, Reinterpretación y Actualización del Mito de Teseo en la Poesía Española más Reciente. Tesis Doctoral. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado de https://repositorio.uam.es/handle/10486/129560/browse?value=Hern%C3%A1ndez+Henr%C3%ADquez%2C+Mar%C3%ADa+Mercedes&type=author
Hesíodo (1978). Obras y fragmentos: Teogonía, Escudo, Fragmentos. (Traducción de Aurelio Pérez Jiménez y Alfonso Martínez Díez). Madrid: Gredos
Juvenal. (1996). Satirae. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Lázaro, L. (2002). La tradición distópica en “England, England” de Julian Barnes. En P. Abad, J. Barrio, & J. Ruiz, Estudios de literatura en lengua inglesa del siglo XX (Vol. 6, págs. 195-2002). Valladolid: Centro Buendía, Universidad de Valladolid. Recuperado de http://dspace.uah.es/dspace/handle/10017/6934
(1896). Lex Romana Visigothorum: Fragmenta ex Codice Palimpesto Santae Legionensis Eclesiae. Copia Digital. Valladolid: Consejería de Cultura y Turismo. Recuperado de http://bibliotecadigital.jcyl.es/es/consulta/registro.cmd?id=1494
Mañas Bastidas, A. (2011). Munera Gladiatoria: Origen del Deporte. Espectáculo de Masas. Tesis Doctoral. Granada: Universidad de Granada. Recuperado de https://hera.ugr.es/tesisugr/20513604.pdf
Moreaux, D. (2013). Mythical Hero versus the Modern Heroine: The Female Hero in Suzanne Collins’s The Hunger Games. 1(3). Recuperado de http://aquila.usm.edu/southernmisscatalyst/vol3/iss1/3/?utm_source=aquila.usm.edu%2Fsouthernmisscatalyst%2Fvol3%2Fiss1%2F3&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
Noël, J. F. (2003). Diccionario de la Mitología Universal. Barcelona: Edicomunicación.
Ovidio (1986). Heroidas: “Heroidas X: Ariadna a Teseo”. (Edición bilingüe. Texto revisado y traducido por Francisca Moya del Baño). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Ovidio (1994). Metamorfosis. (Edición bilingüe. Texto revisado y traducido por Antonio Ruiz de Elvira). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Pausanias (2002). Descripción de Grecia: Ática y Mégaride. (Introducción, traducción y notas de María Cruz Herrero Ingelmo). Madrid: Gredos.
Plutarco (1985). Vidas paralelas: Teseo – Rómulo. (Traducción de Aurelio Pérez Jiménez). Madrid: Gredos.
Séneca (2001): Tragedias I- II: “Hércules furioso” y “Fedra”. (Introducción, traducción y notas de Jesús Luque Moreno). Madrid: Gredos.
Veyne, P. (1990). El Imperio Romano. En (Ariès & Duby), Historia de la Vida Privada. Imperio Romano y Antigüedad Tardía (19-227). Madrid: Alfaguara.